Le tricolore

Le tricolore
Le tricolore - le drapeau français

mandag den 15. november 2010

Frankofil

Her er hvad en 3.g'er fra Holsterbro gymnasium har skrevet om det at vælge fransk som studieretning:
"Uendeligt er det antal af udfordringer og valg, man som teenager bliver stillet over for. Dagligdags valg à la New Order eller Radiohead til morgenbadet, Iphone eller Blackberry, decisions decisions... Og så er der de større udfordringer med de videregående konsekvenser: Hvilken studieretning skal jeg vælge, hvilket fremmedsprog skal jeg satse på som A-fag, kun engelsk - eller?
Så hvis valget af dagens outfit er et problem for jer, er det tydeligt, I mangler guidance til de større beslutninger. Derfor er hjælpen lige her, kære frøer. I skal vælge fransk.
I mine fragile teenageår var det ord som baguettes, blomstermarkeder, café au lait, overskæg, croissanter, alpehuer og rødvin der ramte mig, når jeg blev konfronteret med den franske kultur. Senere var det Amélie med hindbærfingre og pagehår der ligeså fint indrammede essensen af la France for mig.
I dag kan jeg med sikkerhed sige at alle disse raffinerede elementer af det franske kulturmønster ganske simpelt er opsummeret i deres sprog. Jo mere jeg lærer, jo mere forstår jeg skønheden i dette finurlige folkefærds levevis og nærer derfor dyb respekt for faget. Og helt ærligt. Kan man andet end at elske et sprog, hvor ”skål” oversættes til ”tchin-tchin”?
Så, s’il vous plaît, kære førsteårsstuderende, tag imod fransk med kyshånd – I vil ikke fortryde det.
- Karen Ægidius, 3.a"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar